click me

Thursday, August 23, 2007

Kutipan Derma Kesatuan Pekerja?

Sejak beberapa tahun yang lepas, sekitar bulan Julai dan Ogos mereka datang ke premis-premis perniagaan untuk mengutip derma yang kononnya akan digunakan untuk kegiatan kesatuan pekerja badan-badan tertentu.

Antaranya, mereka akan memperkenalkan diri mewakili kesatuan pekerja Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan sebagainya untuk mengelirukan anda. Dan, yang terbaru mereka sedang membuat kutipan dengan mendakwa untuk membiayai program kesatuan sempena sambutan 50 tahun Merdeka - Hari Kebangsaan!

Sejam yang lalu, saya didatangi oleh seorang yang menjalankan kegiatan ini dan ternyata individu ini gagal dalam modus operandinya terhadap saya.


Awas! Anda mungkin akan ditipu...

Inikah perjuangan pekerja yang diperjuangkan KPPDBKL?

Agenda Pekerja atau kepentingan majikan dan DBKL?Hak siapa yang diperjuangkan?


Apa perlu dilakukan?

  1. Bertegas dan minta mereka tunjukkan bukti pengenalan diri (ID), sijil pendaftaran pertubuhan dan bukti-bukti kewujudan kesatuan tersebut (buat panggilan pengesahan ke nombor telefon yang terdapat pada ID dan dokumen yang ditunjukkan, dan mesti buat salinan semua dokumen ini - sebagai bukti jika anda perlu mengambil tindakan lanjut);
  2. Persoalkan kewujudan dan aktiviti kesatuan yang benar-benar menyumbang kepada kepentingan pekerja yang mereka wakili (selalunya mereka akan tunjukkan majalah terbitan kesatuan, sila tanya apakah kesatuan itu hanya terbit majalah untuk perjuangkan hak pekerja?);
  3. Berdasarkan langkah 1 dan 2 seperti di atas, harap anda mampu untuk mengenalpasti samada individu yang mendatangi anda itu adalah palsu atau benar;
  4. Walau dalam keadaan apapun, anda berhak untuk tidak memberi kerjasama dan 'menolak untuk menderma' - DERMA adalah satu tindakan sukarela, tidak ada sesiapa dapat memaksa anda supaya menderma dan sebaliknya;
  5. Jika anda dipaksa, sila buat laporan polis;
  6. Sila dapatkan perhatian media seperti TheSun dan Malaysiakini atau tulis tentangnya di dalam blog supaya kegiatan seumpama dapat dihentikan.
Kesatuan pekerja sebenar seperti MTUC tetap kuat mempertahankan hak pekerja walaupun tanpa menghantar pengutip derma ke merata tempat.


P
osting ini juga terdapat di blogspot, wordpress dan blogsome - sementara menunggu masalah teknikal di www.arifabdull.com dapat diatasi.

No comments: